Land of the living skies. - Reisverslag uit Humboldt, Canada van Jorrik Andringa - WaarBenJij.nu Land of the living skies. - Reisverslag uit Humboldt, Canada van Jorrik Andringa - WaarBenJij.nu

Land of the living skies.

Door: Jorrik Andringa

Blijf op de hoogte en volg Jorrik

13 Juni 2014 | Canada, Humboldt

Zo. Een welgemeend goedendag.

Ondertussen zijn we al weer 6 weken op de plek. Tot nog toe kan ik zeggen dat het me poerbest bevalt. Afgelopen weken zijn snel gegaan. Waar we in de eerste weken nog nachtvorst hadden, hebben we ondertussen de 30 graden ook al ruimschoots aangetikt. Het kan hier hard anders. Al met al de laatste 4 weken +- 75mm regen gehad. Super voor het gewas.

Oja, het gewas. Ondertussen zijn we al weer klaar met zaaien. 4 weken ervoor en het zit erin. Dit jaar is er een record hoeveelheid gezaaid. 7777 acre. (3110,8 hectare). Het voorjaar is hier gelukkig wat droger dan andere jaren. Daardoor zijn er meer natte plekken opgedroogd en konden we hier ook zaaien.

Het zaaien gebeurt hier met een grote Seedmaster. Deze is 23 meter breed geheel gps gestuurd met sectiecontrol. Hiervoor hebben we de Versatile 550 staan met Bert en Gerard als Chauffeurs. Zij wisselen elkaar af en zo hebben we toch 20 tot 22 zaaibare uren op een goede dag. Met de zaaimachine brengen we ook meteen de eerste gift kunstmest in de grond. Een hele operatie, maar als het rolt dan rolt het goed.

Mijn allereerste trekkerklus was met de grote schijveneg het land bewerken waar de gerst moest worden gezaaid. Dat het moest wennen op zo'n machine is wel duidelijk. In het begin ben ik bezig geweest met het dichtschuiven van greppels. Verder ben ik ben veel bezig geweest om droge sloughs ( sloughs varieren qua grote van een leuk vijvertje tot een prima surfmeer) los te trekken met de cultivator en kleine schijveneg. In al mijn enthousiasme en met de Friese instelling elke vierkante meter te willen bewerken ook al een paar keer tot bijna aan de cabine toe vast gezeten. Ondertussen is dat gelukkig aardig afgeleerd. Toen we de stukken land klaar hadden waar dit moest ben ik voor de zaaimachine uit gaan eggen. Dit doen we om de stroresten van vorig jaar weer te verdelen en de oude stoppel kapot te slepen. Er zijn hier ook boeren in de buurt die hun hele land in brand steken. (vooral na de teelt van vlas). Gelukkig doen wij dit niet. Het is verschrikkelijk arbeidsintensief, en als je niet oppast gaat er ook meer in de fik.

Als we zaaien maken we ongeveer 14 tot 16 uur per dag, 7 dagen per week. Ik mag wel zeggen dat er (gelukkig) op zijn tijd een buitje viel zodat we wat uit konden slapen 's ochtends, want lange dagen had ik wel verwacht, maar dit ben ik toch echt niet gewend. Gelukkig kunnen we bij het werk zitten.

Op het moment van schrijven hebben we net 2 dagen in de crop gespoten. Het groeit hier allemaal zo hard dat we het laatste zaaiden, het eerste al boven stond.

Gisteren heb ik de hele dag spuitles gehad. Met Robbin mee en de kunst afkijken. Het gaat hier allemaal wat sneller en alles is wat groter, maar het is prima te doen. Vandaag mocht ik alleen weg met de spuit. Prima werk en dichtbij het gewas.

Tot zover dit verhaal. Ik ga proberen om hier wat foto's online te krijgen zodat een ieder die geen facebook ook een beetje een beeld krijgt bij wat er verteld word.

Groetnis,

Jorrik


  • 13 Juni 2014 - 10:08

    Hanna:

    Harde werker!!fijn om wer even een update te krijen!
    Binnenkoart maar wer ff skype!
    Succes der breur!
    Dikke tut fan zus!

  • 14 Juni 2014 - 22:29

    Jelle:

    Hoi Jorrik

    Wat hasto in aardich ferhaal skreaune
    Ymposante masjines en wat in hactares
    Ik ha 6 hactare gers siede wat ien myn eagen al in moai stik wie
    Mar foar dy hacteras komme jim it bed net ut
    Spitich foar dei en fansels ek foar dien alders dasto net op har feest oanwezich bist
    It foardiel is dat der nochal wat minder bier hoecht wurde skonken
    Ean soad [wurk]plesier en oant it folgjende ferhaal
    De groetnis ut wergea

  • 23 Juni 2014 - 22:05

    Klaas Blije:

    Dag Jorrik, wat heb je een fijn verslag gemaakt. Nu zijn we weer volledig geinformeerd over alle inns and ouds. Je leert veel begrijp ik met die grote machines om te gaan en hoe je daar op de juiste manier in die specifieke omstandigheden het land moet beweren. Een hele leerzame ervaring voor je. Ik hoop niet dat je de thuisomgeving mist. Door de drukte en weinig tijd voor rust en ontspanning blijf je de humor behouden. Tip: misschien heb je voor het slapen gaan nog even tijd om een psalm te lezen, dat kan geestelijke rust geven en kun je onbezorgd gaan slapen, en geeft weer energie voor een nieuwe dag!
    Zelf ben ik nog op zoek naar werk maar ga toch ook nog maar even eind deze week naar Bodrum/Turkije voor een vakantie, hoewel ik niet moe ben van een harde werken of zo.
    Hartelijke groeten van Klaas uit Blije/Fryslan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Humboldt

Jorrik

Vanaf 29 april tot en met 4 november 2014 ben ik aan het werk bij Versluis Grain Farms in Humboldt Saskachewan.

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 6146

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 04 November 2014

Canada 2014

Landen bezocht: