Na regen komt zonneschijn... - Reisverslag uit Humboldt, Canada van Jorrik Andringa - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn... - Reisverslag uit Humboldt, Canada van Jorrik Andringa - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn...

Door: Jorrik Andringa

Blijf op de hoogte en volg Jorrik

10 Juli 2014 | Canada, Humboldt

Hee hoi!

Eerst maar eens de deceptie van vanmiddag van me af tikken. Wat een drama. Wéér geen wereldkampioen. Gelukkig hebben we toch de mogelijkheid om de wedstrijden hier te volgen. Kanaal 33. Heel fijn, met goed commentaar. De groepswedstrijden hebben we niet gezien, de 1/8, 1/4 en 1/2 finale hebben we gezien waarvan de laatste 2 bij Gerard en Marieke thuis. Jawel, we leggen het werk er voor neer ;-).

Maar goed, dat was dat. Klote. Gelukkig ook nog wat teleurstelling van me af kunnen eten door 2 heerlijke steaks á la Gerard.

Tot nog toe gaat het hier verder goed. Bert is voor een poosje naar Nederland en Robbin is 10 dagen met vakantie. Ik ben momenteel de spuit - operator. Zoals jullie hebben kunnen zien in het filmpje op het feest van Heit en Mem, is dat prima werk. (filmpje is op aanvraag in Stiens te bekijken)

De eerste 2 ronden spuiten zitten erop. De onkruidbestrijding is nu zo ongeveer beëindigd. Wat nu volgt is vloeibare kunstmest spuiten, ziekte/schimmel bestrijding en, indien nodig, tegen vraatzuchtige beestjes.

Morgen beginnen we met het spuiten van vloeibare kunstmest. Dit om de plant nog een extra boost te geven voor de aarvulling.

De gewassen staan er verder goed op. Hier en daar, en vooral op de vlakkere percelen veel waterschade. We hebben in korte tijd ca. 200 mm gehad, en dat laat zijn sporen na. Gelukkig is het nu al een dikke week schitterend weer en een lekker drogend windje erbij. Niks te klagen.

Zo zetten we nog eventjes door. We zijn nu 10 weken van huis, nog 18 te gaan. Er is naast het spuiten ook nog drukte zat op de yard. Onderhoud aan machines is ook hier een niet te onderschatten bezigheid.

Als het wat treft kunnen we met een week of 6 de gerst al maaien. Gerard en ik hebben beide een datum geprikt waarop dat gaat gebeuren. Gerard wil 13 augustus maaien en ik denk dat het niet eerder kan dan 17 augustus. We zullen het zien.

Tot zover. Ik trek een koude kletser open.

Groet,

Jorrik

• 10 Juli 2014 - 18:45

JA Te H:

ha die Jorrik,
    it gjit good mei de volvo. der hoes't do dy gjin noed oer te meitsjen, dan binne jo ek wat restiiger fuort.
    mooi dast it goed nei it sin hast.Wy hawwe us tige fermakke mei dyn movie .Hylarisch. De treanen rounen my in it hier. hast it wol nei it sin lyket mei sa ta. halde sa.
    De earste ierappels kjinne jirre hast dea. it is groeisam war west. It noad stjit ir goed foar, en it earste gerssiid is al têrske.
    3000 ha, is dat allegeare eigendom of ek hiergroun?
    jirre bart net folle neis. elsenien is doande my sien eigen beslommernisken.

De groetnis oan Van Nelle

• 11 Juli 2014 - 05:37

Jorrik Andringa:

Ha Omme Jan ,

Dat is skitterend om te hearen ;-). Ik wist wol dat jo it prachtig foenen om im alle wiken te waskjen mar eerlik sein mis ik m net mei al die moaie pick-upkes hjirre. Fan de 3000 hectare is it grutste part mearhjirige hiergroun. Hoevolle om hoevolle wit ik net krekt mar een mooi soad.

Groeten oan Van Nelle sil im wol net wurde. Die lizze al lang en breed under in it Jiskefet.

Groeten oan Samson.