Stilte voor de storm... - Reisverslag uit Humboldt, Canada van Jorrik Andringa - WaarBenJij.nu Stilte voor de storm... - Reisverslag uit Humboldt, Canada van Jorrik Andringa - WaarBenJij.nu

Stilte voor de storm...

Door: Jorrik Andringa

Blijf op de hoogte en volg Jorrik

12 Augustus 2014 | Canada, Humboldt

No goeie,

Ik heb weer eens zin en tijd om een berichtje te schrijven, dus bij deze een verslag van de laatste periode. Het gaat goed met mij, uitgerust van een 10 daagse vakantie.

Zo vlak voor de vakantie hebben we al het spuiten afgerond en zijn we begonnen met alle voorbereidende werkzaamheden voor de graanoogst, en het schoonspuiten van machines. Ja, schoonspuiten doen we hier ook, en niet te weinig. Meestal ben ik de man met de lans. Ondanks dat het niet altijd even leuk werk is hoort het er bij, en als je klaar bent heb je vaak veel eer van je werk. We doen hier bij de meeste machines even een sopje erover, dan is het net nog even meer schoon dan schoon. Ook omdat het water hier stampvol kalk zit. Ramen moeten we na die tijd dan ook vaak nog echt poetsen. Een busje Glassex kun je dan echt niet zonder.

Voor de rest is er veel onderhoud. Lagertjes en al dat soort kleine reparaties zijn er ook genoeg.

De week voor de vakantie ben ik nog samen met Stefan (22, een jongen uit Nieuw Zeeland van een bedrijf net even ten noorden van Humboldt) samen even naar de kerk geweest. Een mooie ervaring en vriendelijke mensen. We belandden wel in een doopdienst, maar och, dat kunnen ze hier gelukkig wel snel. De kerk was de United Church van Humboldt. Een redelijk vernieuwende kerk maar zonder uitbundig gejuich, geklap en gehalleluja. (gelukkig)

Dan ben ik samen met collega Robbin op vakantie geweest. Dit hebben we afgetrapt met een weekend Saskatoon. Stefan was hier ook bij. Heel gezellig, een goed hotel en een leuke kroeg/discotheek. We zijn ook nog wezen karten. Opzicht best wel een snelle buitenbaan.

Omdat wij min of meer een beetje verplicht op vakantie moesten, want laten we wel wezen, ik had er niet zoveel zin in, moet je je uiteindelijk toch realiseren dat ook onze werkgevers recht hebben op vakantie. Daarom hebben wij, na de goeie tip eens naar het noorden te rijden, besloten om een roadtrip te maken inclusief een bezoek aan Arjen. Voor de mensen die hier nog niet van hebben gehoord, Arjen is de zwager van mijn kameraad Martin en ik kende Arjen ook wel van school, hij zat een jaar voor mij. Arjen heeft hier de vrouw van zijn dromen ontmoet en woont en werkt daar nu op de boerderij. Alle moeite waard voor en bezoekje.

Hieronder een kort verslag.

Maandagochtend zijn we zo rond 8 uur vertrokken richting Lac la Biche. Deze dag zo'n 650 km gereden en in dit dorpje in een inn geslapen. Per abuis nog een rokersruimte geboekt dus stinken als een mud. Jammer maar helaas, toch nog geslapen als een roosje.

Dinsdag zijn we van Lac la Biche naar Fort mc Murray gereden. Zo'n 400 km noordelijk van Edmonton. FmcM is bekend van de Oil Sands. Oliehoudende grond afgraven, centrifugeren en voilá aardolie. Heel interessant. Hier zijn we ook naar het museum geweest. Het mijnbouwgebied beslaat 48.000 vierkante kilometer. Even ter vergelijking, Nederland is 37.000 vierkante kilometer. De machines die we hebben gezien stonden helaas alleen buiten werking op viewingpoints langs de snelweg. We hebben geen mijn in werking gezien.

Die middag hebben we een wat luxer hotel geboekt met zwembad en glijbaan. Prima vertoeven.

Woensdagmorgen zijn we richting Barrhead gereden. Ook een rit van zo'n beetje 500 km. In Barrhead liep een van Robbin z'n kameraden stage. Hier hebben we ook het bedrijf bekeken. Slomp Dairy. Een mooi bedrijf met veel koeien. Die nacht hebben we dan ook in een klein hotelletje Barrhead doorgebracht.

Donderdagochtend hebben we ontbeten in de A&W te barrhead wegens het ontbreken van een (vonden wij) fatsoenlijk ontbijt in het hotel. Hierna zijn we richting Lacombe gereden. Vanaf hier was het ongeveer 300km rijden. We zijn ook nog vlakbij het razende drukke Edmonton langsgereden waar we ook nog even een rondje hebben gereden op het terrein van een groot machineveiling bedrijf. (Richie Bros). Die middag zijn we bij Arjen aangekomen alwaar ze de gerst aan het hakselen waren. (ACTIE!!! :-)). Stigter Dairy Farms is waar Arjen beland is. Ze melken ca. 230 koeien op een bedrijf van ongeveer 15 jaar oud, destijds is er geheel nieuw gebouwd. Arjen heeft zijn eigen appartement op het bedrijf. s' avonds hebben we in Gull Lake bij een Nederlandse snackbar een aantal Frikadellen speciaal genuttigd. Hééééérlijk. Later die avond zijn we in de Saloon in Bentley geweest. De nacht hebben we doorgebracht bij Arjen thuis.

Die vrijdagochtend gebeurde er iets wat je liever niet hebt op vakantie. Het regende. Daarom hebben we nog geholpen met het tijdelijk afdekken van de kuilbult. Daarna zijn we wat rondgereden in de buurt en hebben we bij een van oorsprong Nederlands bedrijf bezocht wat ook pootaardappelen teelt. Uiterst interessant.

Na in Lacombe een inn te hebben geboekt zijn we weer terug naar Arjen gereden alwaar we mee mochten eten met familie Stigter. Uiterst aardige en vriendelijke mensen. Na het avondeten zijn we naar een grote loonwerker in de buurt gereden. Meinema Custom Farming. Voor mij een niet onbekende naam en momenteel werkgever voor een van Robbin z'n kamaraden. Dit was al op de avond, en helaas geen tijd gehad voor een rondleiding.

De volgende dag zijn we weer wat in de buurt rondgereden en hebben we (wat ik graag wilde) onze rondleiding gehad bij beide locaties van Meinema. Hier was het rustig naast de beslommeringen in de werkplaats en kregen we ook een bakje koffie.

Na dat bakje koffie zijn we voor een klein afscheid weer naar Arjen gereden, waar ze tot onze grote verassing met enorm veel materieel en mankracht aan het zwadmaaien en hakselen waren. Maarliefst 3 swathers en 2 hakselaars werd er manmachtig gewerkt om alle gerst aan de bult te krijgen. Prachtig om te zien en ook leuk om even een rondje mee met een van de jongens van Holtrop (ook een loonwerker in de buurt) en een fendt 930 met 3 asser silagewagen.

Aan het begin van de avond zijn we richting Red Deer gereden. Hier moesten we bijna strijd voeren om een hotel. Na bij 3 hotels te horen gekregen dat ze vol waren, bij het 4e hotel de allerlaatste kamer kunnen boeken. 's avonds zijn we in Billy's Bob geweest. Een hotspot hier in de buurt. Leuke tent, gezellige mensen.

Zondagochtend bijna verslapen. We moesten 11 uur uitchecken, en waren net op tijd. Na dit moment zijn we onze 800km lange reis richting Saskachewan weer begonnen. 's avonds om 8 uur waren we weer thuis na een mooie week alleen maar leuke dingen.

Tot zover een verslag van de vakantie.

Nu zijn we weer aan het werk. Het laatste materieel klaar maken voor de oogst. We hopen dat we volgende week de gerst kunnen maaien en dorsen.

Een knipoog en een groet,

Uwer allervriend Jorrik Andringa

• 12 Augustus 2014 - 08:48

Hanna:

Hee leave breur!

Wat wer een prachtig verhaal!
    Ik ha ek ol ien gjin skoften frikandel hoan.. dat wurd ek wer us tiid, zeker nijdat ik dij sa jer genieten!
    Super leuk dat jim sa oant touren bin west, klinkt machtig!
    Geniet er nog fan breur, de sist ek olwer op de helft fan dien tiid in Canada!

Dikke tut, Zus!

• 13 Augustus 2014 - 21:53

Jelle:

Hoi Jorrik
    Aardich te hearren dat it goad mei dei giet
    De manier fan skriuwen genietsje ik fan
    Werom kinne hja der sa fluch dope
    Hawwe hja der sproeiers by
    Genietsje fan de stilte en wurkse yn de stoarm
    Groetnis ut Wergea

• 15 Augustus 2014 - 00:45

Harm Andringa:

Mooi dost by Arjen west bist mar ek Fort Murray op de 57e breedte graad. Ikzelf Bin destijds op de 53e breedtegraad west (Mistassini). Deare wienen ek ol gjin loofbomen meer. Super interessant het oliewinning gebied en de machines die ze deare fjour nodig have. Liket my machtig.
    In november nog even ny de Rocky mountains think? Hoop dost nog mooi even combine kist.
    En dost mar genoch filmpjes en foto's makkst.
    Gr. Heit.